Sportvoeding

Sportvoeding is ook voor hardlopers van groot belang. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat sportvoeding bij hardlopers net zo belangrijk is als sportvoeding voor krachtsporters. Meer dan de helft van de krachtsporters gebruikt supplementen. Vooral sportvoeding die helpt bij het herstellen van een inspannend stuk hardlopen en/of supplementen die je gebruikt als vervanging en aanvulling van gewone voeding is zeer effectief voor hardlopers. We raden dan ook aan zeker sportvoeding te  gebruiken. Meer lezen over specifieke soorten sportvoedingen? Lees dan een van de volgende onderstaande artikelen (vooral toegespitst op supplementen voor hardlopers/duursporters, soms toepasbaar voor krachtsporten):

Eiwitshakes
Energie gels
Creatine

Sportvoeding kiezen

Welke sportvoeding past het beste bij jou als sporter? Dit is niet eenvoudig te zeggen, iedereen sport anders, heeft een ander schema en heeft dus andere supplementen nodig. Er zijn daarnaast ontzettend veel verschillende soorten sportvoeding en op elke soort zijn er vaak weer minstens 10 en soms wel honderden variaties te kiezen, sportvoeding kiezen is daarom niet gemakkelijk. Belangrijk bij sportvoeding kiezen is om goed na te denken en niet op de eerste de beste goede actie in te gaan. Vaak koop je slechte of niet passende sportvoeding en dat is weggegooid geld. Beter is het om gestructureerd te kijken naar het kiezen van de juiste supplementen. Volg de onderstaande stappen op die sportvoeding kiezen overzichtelijker maken.

Stap 1, sportvoeding kiezen: Stap 1 is het bepalen van je doel, wat wil je bereiken met je lichaam en dus wat wil je bereiken met je lichaam door middel van sportvoeding. Wil je puur een goede conditie dan is bijvoorbeeld creatine zeer aangeraden, en energie gels tijdens het sproten komen dan ook goed van pas. Wil je sterk worden dan komen eiwitten weer goed van pas. Bepaal waarvoor jij echt sportvoeding nodig hebt, snel uitgeput bijvoorbeeld, ook daar zijn oplossingen voor te bedenken door de juiste sportvoeding te gebruiken. Herstel je langzaam van een training, vaak spierpijn bijvoorbeeld? Dan komen eiwitten bijvoorbeeld weer goed van pas. Wat is jouw doel?

Stap 2, sportvoeding kiezen: Je hebt nu je doel bepaald, nu wil je sportvoeding vinden bij dat doel. Kies je voor kracht dan komen eiwitten goed van pas, conditie opbouwen en hardlopen, creatine is dan een aanrader, maar ook kunnen eiwitten gebruikt worden voor het herstel van een duurtraining. Bepaal tijdens stap 2, wat je maximaal wilt besteden aan sportvoeding, hoe vaak je ongeveer sport en hoeveel je verbruikt per keer. Voorbeeld, je gaat 3 keer per week krachttrainen, je gebruikt elke dag 5 gram eiwitten. Wekelijks verbruik je dus 35 gram, maandelijks 140 gram. Per drie maanden heb je ongeveer 420 gram nodig. Nu kan je kijken wat binnen je budget ligt qua producten die ongeveer 400-500 eiwitten bevatten. Stap 2 is ook inlezen over de verschillende soorten sportvoedingen die er bestaan.  Een belangrijke stap, je bouwt kennis op over supplementen, je moet weten hoeveel je ongeveer gebruikt en wat je wilt betalen. Tip: lees je niet alleen in over 1 soort sportvoeding, er bestaan er zeer veel, kies minstens 5 verschillende soorten sportvoeding waar je je in gaat verdiepen.

Stap 3, sportvoeding kiezen: Stap 3, je gaat nu beslissen welke supplementen je gaat gebruiken. Heb je er al een op het oog? -> Online bestellen is vaak goedkoper. Meer advies nodig omdat je nog geen idee hebt? Dan kan je het beste een sportvoeding winkel bezoeken en misschien de keren daarna online sportvoeding aanschaffen om weer te besparen. Tip: Vergelijk goed wat de prijs is bij verschillende webshops, vaak zijn er aanbiedingen, hier kan je ook op wachten om zo zeer goedkoop supplementen te kopen. In grote hoeveelheden kopen is goedkoper maar pas op, is het niks dan gooi je veel geld weg. Voor de eerste keer een hoeveelheid voor ongeveer 3 maanden kopen is perfect!

Sportvoeding algemeen

Sportvoeding kan je zeer goed ondersteunen bij het afvallen. Belangrijk is natuurlijk dat je zelf moet sporten voordat sportvoeding echt nut heeft. Voedingssupplementen ook goed gebruikt worden tijdens diëten bijvoorbeeld als maaltijdvervanger of als maaltijd versterker. Over het algemeen kan sportvoeding je sport prestaties met 20-50 procent verbeteren afhankelijk van je huidige voedingspatroon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *