Spierpijn verminderen – 5 absolute tips!

In dit artikel geven wij de 5 beste tips om die vervelende spierpijn zo snel mogelijk kwijt te raken. Volg al deze tips op en je spierpijn zult snel verminderen. Spierpijn verminderen is niet moeilijk dus lees verder en pas de tips toe!

1. Spierpijn verminderen: Cooling-down
Een warming-up doen we vaak nog wel maar een cooling-down laten we als hardlopers en sporters in het algemeen vaak nog wel eens links liggen. Waarom toch doen? Doordat je nog even rustig uitloopt, langzaam beweegt zullen je spieren makkelijker afvalstoffen afvoeren. Dit betekent minder spierpijn (het vermindert ook kans op blessures). Hoelang moet een cooling-down duren? Een minuut of drie-vier rustig bewegen na de intensieve sessie sporten is voldoende om spierpijn flink te verminderen.

2. Spierpijn verminderen: Voeding
Voeding is belangrijk, in dit geval bedoelen we voeding voordat je gaat sporten. Zorg dat je voldoende energie hebt om goed te kunnen sporten, te weinig energie kan zorgen voor mindere prestaties en krampen (net als te weinig water). Daarom is het van belang om bijvoorbeeld bij lange inspanningen ook tijdens de inspanning energie binnen te krijgen. Goede voeding is belangrijk, geef je lichaam de energie die het nodig heeft en de spierpijn zal minder snel opspelen.

3. Spierpijn verminderen: Rust
Rust is belangrijk, ga niet te vaak sporten, dan kan je lichaam geen rust krijgen en zal je nooit helemaal herstellen van je vorige training, waardoor je een volgende training dus nog meer spierpijn zult hebben. Rust altijd 1 a 2 dagen per week waarop je niet sport of in ieder geval niet met hoge intensiteit zodat je lichaam kan herstellen.

4. Spierpijn verminderen: Voedingssupplementen
Wat bij mij persoonlijk heel goed werkt om spierpijn te verminderen is het gebruik van eiwitten. Deze zorgen voor een snel herstel. Spierpijn verminderen na het hardlopen met eiwitten is erg gemakkelijk en helpt misschien wel het beste tegen spierpijn.

5. Spierpijn verminderen: Gewenning
Het is eigenlijk niet echt een tip maar wel belangrijk om te weten. Je lichaam went aan bewegingen waardoor je steeds minder spierpijn krijgt naarmate je een oefening zoals hardlopen vaker oefent. Dit maakt het steeds makkelijker om zonder spierpijn meermaals per week te kunnen sporten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *