Ik wil afvallen – Voedingscentrum

Ik wil afvallen, lijnen, slanker worden. Wij volgen in dit artikel de drie fases van het Voedingscentrum die je helpen om op een structurele manier gewicht te verliezen. Speerpunten zijn gezonder eten dan je op dit moment doet en ook minder eten dan nu het geval is. Snacken is een van de grote problemen van overgewicht dus geven we je gezonde snack alternatieven.

Overgewicht

Je weegt meer dan je wilt wegen en je weegt meer dan gezond is. Een gezond gewicht is van groot belang omdat je onder andere minder kans hebt op diabetes type 2, lichamelijke klachten op vele vlakken zullen verminderen en misschien wel het belangrijkste kans op gevaarlijke hart- en vaatziekten zullen veel kleiner zijn. Dat je graag wilt afvallen is dus ook meer dan terecht.

Ik wil afvallen: Verandering

Oke je zegt, ik wil afvallen, en dit is terecht maar hoe ga je het uitvoeren? Ten eerste is het belangrijk om te begrijpen dat je op een andere manier moet gaan leven. Je zult hier veel voordelen aan ondervinden zoals eenvoudiger bewegen, verbeterde conditie waardoor je minder vermoeit bent en je zult minder vaak ziek zijn. In het programma van het Voedingscentrum komen drie fases terug. Fase 1: klaar voor de start. Fase 2: Gezond en minder eten, meer bewegen en Fase 3: blijf op gewicht. Deze fases geven ook aan hoe belangrijk het is om te begrijpen dat verandering nodig is (fase 1) en hoe je op gewicht kunt blijven (fase 3) waardoor het afvallen blijvend zal zijn.

Fase 1: klaar voor de start

Fase 1 gaat over het voorbereiden op het afvallen. Ten eerste de check, heb je wel echt overgewicht en op welk niveau zit je. Hiervoor gaan we de BMI (body mass index) meten. Dit kan op deze pagina met uitleg over de mogelijke resultaten.

Dan de mentale check, ben je echt klaar om af te vallen of is de uitspraak ‘ik wil afvallen’ een loze uitspraak? Wees eerlijk tegen jezelf, ben je er niet klaar voor, wil je er niet alles voor over hebben, dan zal je niet slagen… Overigens is in sommige gevallen verstandig om niet af te vallen zonder professionele hulp, bij blessures, bij zwangerschappen of bij ouderdom bijvoorbeeld.

Streefgewicht, wat is je streefgewicht, een vast gesteld doel zal je motiveren. Wij raden aan om voor een halve kilo tot een kilo per week te gaan. Wil je tien kilo afvallen? Reken dan dus op 10 tot 20 weken hard werken, maar ook daarna blijft het gezond leven erg belangrijk om op gewicht te blijven. Goede voornemens helpen je om je streefgewicht te behalen, denk aan afkeurende voornemens, deze helpen je vaak beter, zoals ik wil afvallen en ga daarom geen alcohol meer drinken of ik wil afvallen en ik ga daarom mijn frituurpan verkopen en dagelijks groente en fruit eten. Begeleiding van een professional kan gewenst zijn als je het moeilijk vindt om zelf te beginnen met het veranderen van je huidige levensstijl naar een gezonde levensstijl.

Belangrijk is steun van je omgeving, als je niemand verteld dat je aan het afvallen bent zullen ze je blijven dwarszitten, ga je mee naar de pizzeria, ga je mee een drankje doen wil je nog een stukje taart. Dit zal je niet horen als ze weten dat je afvallen. Daarnaast kan je samen met vrienden en familie gaan sporten bijvoorbeeld. Voel je overigens nooit bezwaard om nee te zeggen tegen je vrienden of familie want anders gaat het ten koste van jouw eigen gezondheid.

De laatste stap van fase 1 gaat over het analyseren van je eetpatroon. Wat kan er beter? Waar liggen voor jou de speerpunten, wat moet echt veranderen wil je gaan afvallen? Klaar voor fase 2?

Fase 2: Gezond en minder eten, meer bewegen

Erg moeilijk is de theorie van afvallen niet, verbruik meer calorieën dan je binnen krijgt en je zult afvallen. Drie hoofdpunten zijn dus, eet minder, eet gezonder en beweeg meer.

Eet gezonder: hou bijvoorbeeld de schijf van vijf aan voor een gezond eet patroon. Kies gezonde producten om  te eten, gooi je frituur pan letterlijk in de vuilnisbak en ga voor meer fruit, groente en mocht je trek hebben gezonde tussendoortjes. Laat producten met veel vet en suiker staan en vergeet ook zeker niet dat gezond drinken belangrijk is, laat de alcohol staan en ga voor water en smoothies.

Eet minder: Succesvol afvallen komt vooral tot zijn succes door minder te gaan eten. Ga voor 1800 calorieën per dag als man en ga voor 1500 calorieën als vrouw. Eet regelmatig, sla nooit een maaltijd over, eet geen tussendoortjes maar doe je dit wel ga dan voor gezonde tussendoortjes. Mijn tip: als tussendoortje gebruik ik altijd twee stuks fruit, vaak een appel en een banaan. Dit geeft je energie, vult aardig goed en is erg gezond! Over het algemeen is het belangrijk om aandacht te schenken aan het eten dat je maakt, eet rustig en met kleine happen, met klein bestek eten is ook een bewezen methode.

Beweeg meer: bovenstaande tips zijn vooral belangrijk voor een structurele aanpak van een gezonde levensstijl. Meer bewegen heeft vooral te maken met het afvallen tot een gezond gewicht. Beweeg zo lang mogelijk, zo vaak mogelijk en zo intensief mogelijk als je maar kunt. Belangrijk is het kweken van spieren, spieren verbruiken veel calorieën en dit staat gelijk aan vet verbranden. Hoeveel moet je bewegen voor het verliezen van 1 kilo per week? Daarvoor moet je 7.000 calorieën voor verbranden wat wel 15 uur hardlopen en 25 uur wandelen is. Maar een deel van deze 7.000 calorieën komt natuurlijk ook van minder en gezonder eten. Hoe kan je meer bewegen, ga minder met de auto, maar pak de fiets of ga lopend boodschappen doen. Volg een sport of ga waar wij erg fan van zijn, hardlopen. Maak gebruik van je dag om meer te bewegen, pak de trap, loop tijdens je pauze op het werk en ga zo door.

Van ik wil afvallen naar ik ga afvallen en ik ben aan het afvallen. Een belangrijke laatste stap is, ik blijf op mijn gezonde gewicht, dit is fase 3.

Fase 3: blijf op gewicht

Je wilt niet dat al het harde werk voor niets is geweest. Blijf dus altijd in je huidige gezonde levensstijl hangen en ga niet terug naar de frituurpan mentaliteit. Blijf veel bewegen, blijf minder en gezonder eten en je zult op gewicht blijven. Een goede balans is noodzakelijk om te vinden, te veel sporten en te hoge ambities en je zult misschien wel jezelf tegen komen, maar te weinig inzet en veranderingen en het resultaat zal op zich laten wachten. Vindt jij de juiste gezonde balans?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *