Hardlopen en eiwitshakes

Hardlopen en eiwitshakes zijn een goede combinatie. Voor sporters die veel sporten is het gebruik van eiwitshakes aangeraden. Door eiwitshakes  te gebruiken kan je snel herstellen van een training waardoor je geen of veel minder spierpijn hebt. Minder spierpijn geeft je de mogelijkheid om de volgende dag weer te trainen!

Hardlopen en eiwitten

Eiwitshake
Eiwitshake (aardbei smaak)

Eiwitshakes  worden vooral gebruikt door krachtsporters. Voor krachtsporters is het algemeen bekend eiwitten en eiwitshakes  je helpen bij het goed en snel herstellen van een intensieve training.  Voor duursporters zoals hardlopen is het minder bekend maar ook hier zijn eiwitshakes aan te raden. Waarom zou je eiwitshakes nemen als hardloper, hieronder lees je enkele voordelen!

Voordelen van eiwitshakes en hardlopen

Het gebruiken van eiwitshakes bij hardlopen heeft enkele voordelen. Het grootste voordeel van hardlopen en eiwitshakes is dat je veel en veel sneller herstelt van een training, waar je normaal gesproken na een zware duurtraining toch enkele dagen last van spierpijn kan hebben zorgen de eiwitten van de eiwitshakes ervoor dat je veel minder spierpijn hebt, soms zelfs helemaal niet. Hoe goed eiwitshakes werken is ook deels afhankelijk van je voedingspatroon. Heb je weinig snelle eiwitten in je dagelijkse maaltijden zitten dan zullen eiwitshakes meer effect hebben dan wanneer je al een goede hoeveelheid snelle eiwitten in je lichaam hebt. Met snelle eiwitten bedoelen we eiwitten die je lichaam snel kan opnemen en dus snel kan gebruiken om je spieren te laten herstellen van een training. Eiwitshakes bestaan bij uitstek uit dit soort eiwitten. Zoals gezegd is het mogelijk om met een zeer gezond voedingspatroon genoeg eiwitten binnen te krijgen en daarmee eiwitshakes overbodig te maken. Maar dit kost veel energie, tijd en ook geld. Eiwitshakes klaarmaken en drinken duurt nog geen minuut en duur zijn eiwitshakes nou ook weer niet met 50-75 cent per shake.

Zijn eiwitshakes ongezond?

Op deze veelgestelde vraag kunnen we simpel antwoord geven, nee eiwitshakes zijn niet ongezond. Hardlopen en eiwitshakes gebruiken is juist gezond! Eiwitshakes zijn samengesteld uit natuurlijke eiwitten (ook wel wei, whey genoemd), bijvoorbeeld uit eieren, groente en melk, hier is niets ongezonds aan. Ook een teveel aan eiwitten kan geen kwaad voor je lichaam, dus twijfel je over het nut van eiwitshakes met je huidige voedingspatroon? Eiwitshakes zijn gezond en helpen je lichaam herstellen, ook al zouden ze voor jou geen nut hebben, kwaad kunnen eiwitshakes nooit.

Hoe werken eiwitshakes?

Graag geven we je nog enkele tips mee over het gebruik van eiwitshakes. Eiwitshakes kan je klaarmaken door de eiwitten te mengen met melk of water. Veel mensen noemen net na je training als een ideaal tijdstip van inname bij eiwitshakes (voor zowel mensen die hardlopen of doen aan krachtsporten). Ook zou je voor je training een eiwitshakes kunnen nemen om je energie niveau te verhogen, en alvast eiwitten in je lichaam te hebben om te herstellen. Om genoeg eiwitten binnen te krijgen is het handig te weten hoeveel eiwitten je nodig hebt, dit is ongeveer 2 gram per kilo lichaamsgewicht. Dus weeg je 70 kilo dan heb je 140 gram eiwitten per dag nodig. Dit lukt bijna niemand zonder extra eiwitten in te nemen. Dagelijks een eiwitshakes nemen is zeker voor sporters aangeraden. Ook als niet sporter kan een eiwitshakes een toevoeging zijn voor je lichaam. Eiwitshakes worden daarnaast veelvuldig gebruikt in combinatie met afvallen als maaltijdvervanger.

Dus: Hardlopen en eiwitshakes zijn een goede combinatie. Iedereen kan eiwitshakes gebruiken, eiwitshakes kunnen je helpen met afvallen en zonder eiwitshakes is een ideale hoeveelheid eiwitten in het lichaam moeilijk te behalen.

Tip: Als je eiwitshakes aanschaft, kies een smaak uit, en meng de shake met melk zodat je lekkere eiwitshakes krijgt.

Supplementen voor duursporters – Supplementen voor duursporters zijn op vele plekken te verkregen, maar de beste supplementen en scherpste prijzen vind je bij XXL Nutrition.

15 gedachten over “Hardlopen en eiwitshakes

  1. Goedenavond!

    Op welke intensiteit raden jullie aan om hard te lopen? Hoeveel km per uur houden jullie aan in de schema’s?

    Groet max

    1. Hoi Max,

      Is natuurlijk een beetje afhankelijk van je huidige conditie en eigen kunnen. Maar een gemiddeld persoon zou zeker 8 km per uur moeten hardlopen. Ben je wat verder dan kan je naar 9 a 10 km per uur gaan. Denk hierbij aan een hartslag van rond de 130-150 tijdens je training. Oplopend naar het eind van je training.

  2. Ik loop bijna 2 jaar en loop 10 km in54 min maar heb wel nog overgewicht kan ik trotzdem eiwitten gebruiken tijdens afvallen. ? Of moet ik wat anders gebruiken.

    1. Beste,
      Ten eerste erg mooi dat je al twee jaar bezig bent om een gezond lichaam te creëren en te behouden. Eiwitten (met water) helpen je vooral met het herstellen van het lichaam na een training waardoor je bijvoorbeeld vaker kunt hardlopen in de week.Neem je eiwitten met fruit erdoor geblend en optimel/melk etc. erbij (dikkere vloeistoffen dan water) dan kan je het tevens gebruiken als maaltijd vervanger aangezien het dan aardig goed vult. Op deze manier zouden eiwitten je kunnen helpen. Door je prima conditie zouden we namelijk aanbevelen niet per se meer te gaan hardlopen maar misschien meer te doen aan je voedingspatroon.

      Ook kan je als hardloper erg veel hebben aan creatine (lees er hier meer over op onze site).

    2. Misschien handig om een hartslag meter aan te schaffen. Iedereen heeft een bepaalde intensiteit nodig om vet te verbranden. De intensiteiten zin van laag wat intensiteit 1 is tot en met 5 maximale inspanning. Als je dan je maximale en je minimale hartslag weet. Kan je het gebied ertussen indelen in die 5 intensiteiten. Als je dan weet welke hartslagzone intensiteit 3 is en je gaat daar hoog inzitten dan zit je 9 van de 10x in je zone waar je het maximale vet verbrand. Meestal op je sportschool kan je een instructeur daarbij om hulp vragen dat is makkelijker. Bij mij werkte het super in ieder geval ik ging van 90kilo naar 78,5 kilo. Ik hoop dat je wat aan de tip heb. Succes!

    3. Hoi,

      Alles valt en staat met je voeding. Ik zou iid na je training eiwitten nemen, maar zolang je niet met je gehele voeding bezig ben kan je lopen wat je wil maar zal je niet afvallen. Cru gezegd maar wel de waarheid. Zolang jij je lekker in je vel voelt en zo gelukkig bent zou ik dat ‘overgewicht” dan ook laten wil je toch meer dan is het toch echt op je voeding letten! Succes

  3. Ik doe Minimum 3x per week aan crossfit en hardlopen… Is een Whey-shake goed voor mij om droog te trainen en zo ja neem ik hem dan best in na de training?

  4. Hey

    Ik had vroeger een goede conditie die ik graag terug zou krijgen. Ik weeg nu 95 kg en heb moeite soms om zelfs mijn veters te sluiten. Ik ben al een jaar gestopt met zaalvoetballen en zou graag volgend seizoen terug herbeginnen. ik speel af en toe nog met mijn oude collegas maar dat is heel uitzonderlijk. Als ik wil hardlopen om af te vallen en aan mijn conditie te werken, kan ik dan eiwitshakes gebruiken als maaltijd vervanger? of gewoon voor en na mijn training gebruiken?

    1. Het gebruiken van eiwitshakes kan natuurlijk ook direct als maaltijd vervanger dienen maar je moet niet per se te snel willen.Het lijkt me goed om eerst eiwitshakes te gebruiken na en voor je training. Het aller belangrijkste is om eerst conditie op te bouwen. Hier zal je op lange termijn van kunnen profiteren, dan kan je langzaam eiwitshakes (Tip: mix met melk/yoghurt en fruit zoals banaan/appel om het voller te maken) gaan gebruiken die echt je maaltijd gaan vervangen.

      Succes!

  5. Hellohello,

    moet ik de eiwitshakes voor een training drinken of kort na de training? Of als ik opsta?
    Tijdens het ontbijt? Voor het slapengaan?

    Wat raad je aan?

    Koen.

    1. Ja prima, dat doe ik ook wel eens om iets meer vulling van de eiwitshake te krijgen, en optimel is natuurlijk ook wel erg lekker, ik zou het wel afwisselen met shakes die alleen water bevatten.

    2. Beste Debbie,
      Ja dit doe ik zelf ook wel eens, optimel is natuurlijk wel erg lekker en het vult ook goed, echter raad ik wel aan dit 50-50 te doen met eiwitshakes die alleen water bevatten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *