Hardloopschema ouderen

In dit artikel geven we tips over hardlopen voor ouderen en ligt de nadruk op het volgen van een hardloopschema voor ouderen. Een hardloopschema ouderen is niet over even gemakkelijk te vinden en al helemaal niet gratis, maar in dit artikel kan je gratis een hardloopschema voor ouderen bekijken en gebruiken!

Hardlopen voor ouderen

Waarom zou je als oudere moeten hardlopen? Het is ook als je op oudere leeftijd bent belangrijk om in vorm te zijn, een goede conditie te hebben en niet te veel en het liefst geen overgewicht. Het is misschien wel belangrijker om op oudere leeftijd in vorm te zijn dan op jongere leeftijd, gezien met het verstrijken van de tijd ziektes vaak eerder de kans krijgen toe te slaan is het belangrijk om deze ziektes met een verder gezond lichaam aan te kunnen gaan. Hardlopen kan ook helpen bij het halen van ouderen uit een sociaal element, ga samen hardlopen of dagelijks wandelen met vrienden en vriendinnen!

Hardlopen
Hardlopen

Belangrijk is ook als je tot de ‘ouderen’ behoort een hardloopschema te volgen zodat je wordt uitgedaagd maar aan de andere kant je geen blessures oploopt omdat je te hard van stapel loopt. Een schema voor alle ouderen is eigenlijk niet mogelijk, sommige mensen lezen dit artikel en zijn 40+ jaar oud en andere misschien 65+. Nog een laatste voordeel om te gaan hardlopen: het is erg goed voor je geheugen volgens wetenschappelijk onderzoek.

Hardloopschema ouderen

Een algemene tip voor ouderen die hardlopen is om niet te hard van stapel te lopen, begin langzaam, misschien eerst met wandelen, vervolgens joggen en wie weet kom je aan echt hardlopen toe, zo niet, ook geen probleem! De meeste ouderen zullen dit al vanuit zichzelf doen, meestal veel beter dan jongere hardlopers. Zorg ervoor dat je goede hardloopschoenen bezit want de gewrichten en spieren van ouderen zijn kwetsbaar. Een mobieltje meenemen voor onderweg is handig in geval van een probleem/noodgeval zoals een blessure. Ook het doen van een goede warming-up en cooling-down is belangrijk voor ouderen.

Om dan toch enigszins nog iets van een hardloopschema voor ouderen neer te zetten:

Beginners:

Ben je een oudere en wil je echt gaan beginnen met hardlopen, heb  je weinig ervaring of conditie dan is dit beginner schema goed voor jou: Het doel is niet om een bepaalde afstand te halen maar om een bepaalde tijd achter elkaar te gaan hardlopen. Probeer 1/2/3 keer per week te gaan hardlopen afhankelijk van je gezondheid en eigen wensen. Probeer elke training 60 seconden langer te gaan hardlopen dan de dag ervoor. Dus als je een echte beginner bent of zo af en toe ook nog wel wat sport het is sowieso een uitdaging omdat je jezelf elke keer moet verbeteren. Na 15 trainingen kan je zeker 15 minuten lopen als je begin conditie nul is en met een beetje beginconditie kom je misschien wel al uit op 30 minuten. Je kan ervoor kiezen nog langer door te gaan met dit beginner hardloopschema ouderen of ga je naar het volgende hardloopschema? Kies in ieder geval verstandig.

Gevorderd hardloopschema ouderen:

Ben je een gevorderde hardloper als oudere of zie je jezelf in ieder geval op die manier? Dan sport je waarschijnlijk minstens 2x in de week en kan je zeker een minuutje of 15-30 achtereen hardlopen. Dat is natuurlijk al zeer mooi maar om jezelf uit te dagen kan je proberen het volgende hardloopschema ouderen te volgen: Het doel is om 2/3 keer per week te gaan hardlopen, elke keer minimaal 15 minuten maar probeer jezelf uit te dagen, probeer elke training verder te gaan hardlopen en dus langer, het tempo is niet zo belangrijk maar wel de afstand en de tijd die je bezig bent. Het uiteindelijke doel is om een 45-60 minuten lang te kunnen hardlopen achter elkaar. Dit is pittig maar denk eraan, je mag hier best enkele maanden tot een jaar over doen. Je kan natuurlijk ook lopen op afstand, in dat geval raden we aan om te mikken op 5 tot 10 kilometer.

Succes met het volgen van dit hardloopschema, op de hoogte blijven van de laatste hardlooptips en kans maken op leuke prijzen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

11 gedachten over “Hardloopschema ouderen

  1. Hoe hoog mag mijn hartslag max. zijn tijdens een halfuur hardlopen ? Ik loop al vanaf mijn 20e (ben gevorderde loper, veel marathons gedaan snelste was 2.35 uur in Rtd.).
    Wordt over 2 maanden 70 jaar. Loop nog twee keer per week binnen (cardio op loopband en een keer buiten op de weg, per keer zo’n 5 km op snelheid excl. in en uit lopen dus). Op mijn sportschool vind men mij te hard gaan ( zo’n 12 ot 13 km per uur hartslag komt dan op zo’n 150 uit. Is dit idd te hoog en dus gevaarlijk, ik kan het eigenlijk nog makkelijk aan !

    1. Beste Nico,

      Gezien de vele ervaring die je hebt is jouw situatie zeker anders dan die van andere personen van jouw leeftijd. Als je het nog aan kan moet je het ook gewoon blijven doen is mijn opvatting! Echter is het gezien de leeftijd en het tempo waarmee je loopt niet onverstandig om altijd goed te blijven afwegen of je lichaam het wel goed aan kan, maar volgens mij is dit bij jou zeker nog het geval!

      Wat een alternatief zou kunnen zijn is om wat langer te gaan lopen met een wat lagere hartslag!

      1. Ook ik heb echt moeten leren wat langer en in een lager tempo te lopen.
        Roken en drinken doe ik niet, eet gezond, geen overgewicht en sport flink. Toch zijn er bij mij in 2010 drie omleidingen geplaatst (erfelijke cholesterol). Drie maal in de week doe ik aan hardlopen. Ik moest dus weer vanaf nul beginnen, doch ik had het al snel weer op de rails en loop weer mijn vertrouwde afstanden echter in een lager tempo en neem zo nu en dan onderweg even rust en als het zo uit komt maak ik een praatje met mede natuurliefhebbers. Ik ben dus “vriendelijker” bezig met mijzelf en naar mijn omgeving en ik geniet elke keer weer (8 a 12 Km 3 x / week).
        Gr. Jan (1943)

  2. Ben 69 jaar en om mijn conditie te verbeteren en iets af te vallen loop ik sinds 3 maanden bijna dagelijks hard. Loop dan de 5 km in ca. 30 minuten.
    Mijn hartslag loopt daarbij soms op tot boven de 160. Als ik klaar bent toont mijn hardloophorloge “redelijk herstel”.
    Volgens mijn huisarts is dit geen probleem. Of raad U mij aan toch maar met de handrem aan te lopen en mijn hartslag op (?) te houden.

    1. Goed om te horen Robert, dagelijks hardlopen, dat is iets om trots op te zijn op die leeftijd! Als hartslag 160 je piek is, is dat nog wel prima hoor, veel hoger zou ik persoonlijk niet gaan!

  3. Nou ik ben Sjen ik ben 61 jaar ik heb vroeger veel gefietst met de renfiets.ik heb de laatste jaren veel pech gehad,maar dat wil ik zosnel mogelijk vergeten.Maar ik wil het op een andere boeg gooien en gaan hard lopen.En dat moet lukken vindt ik. Zou me iemand willen begleiden hier mee alvast bedank.

    1. Hi Sjen, heel veel succes gewensts, helaas van je pech de afgelopen jaren, maar met dit hardloopschema voor ouderen moet je een heel eind kunnen komen! Persoonlijke begeleiding daar doen we via onze site helaas niet aan. Succes

  4. Ben 58 jaar en heb de afgelopen 22 jaar intensief gezwommen , ( 3 keer per week, 2 km. Per keer). Zou nu graag willen joggen maar weet echt niet waar te beginnen , hoe op te bouwen etc…?.

  5. Is dit schema ook geschikt voor op de loopband en is het wel verstandig dit te doen bij chronische rugklachten? Ik heb geen restricties opgelegd gekregen van een arts o.i.d.dus mag in principe alles doen.

    1. Hoi Linda,
      Chronishce rugklachten is natuurlijk niet niks, het is heel lastig om zo aan te geven of dit hardloopschema dan geschikt voor je is, voorzichtigheid is in ieder geval wel geboden. Forceer in ieder geval niet. Verder zou je dit ook op de loopband kunnen volgen, al gaat mijn voorkeur persoonlijk uit naar hardlopen/lopen in de buitenlucht.

      Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *