Hardloopblessures

Hardlopen is erg gezond je krijgt conditie en je valt af mocht dat nodig zijn. Maar je moet natuurlijk goed oppassen voor nadelen van hardlopen, zo kan het zijn dat je blessure gevoelig bent en dus snel een hardloopblessure op kan lopen. Helaas blijft het aantal hardloopblessures nog steeds snel stijgen. In 2012 waren er  610.000 hardloopblessures (van 2 miljoen hardlopers) wat natuurlijk al een hoog aantal en percentage is. De jaren erna is het alleen nog maar gestegen tot 640 en 710 duizend in 2014. Het aantal hardloopblessures blijft stijgen en dus is er genoeg reden om dieper te duiken in de preventie van hardloopblessures. Hoe voorkom je hardloopblessures?

Kwetsbare groepen

Er zijn enkele kwetsbare groepen die vooral moeten opletten als het gaat om hardloopblessures. Denk aan beginnende hardlopers, deze zijn de voornaamste reden dat het aantal hardloopblessures de laatste jaren blijft stijgen. VeiligheidsNL deed onderzoek naar het aantal hardloopblessures en noemt dat het van belang is om blessurepreventie tot onderdeel van de hardlooptraining te maken. Dit is een suggestie die we uiteraard alleen maar kunnen steunen. Enkele specifieke suggesties van VeiligheidsNL zijn om een goede trainingsopbouw te volgen. Ook belangrijk zijn de warming-up en cooling-down en misschien de meest onbekende de spierversterkende oefeningen. Op onze site hebben we hier reeds enkele specifieke artikelen over geschreven, het wiel nog een keer uitvinden is natuurlijk niet nodig. Klik op de links als je meer info wilt over het onderwerp.

Hardloopblessures voorkomen

Naast de tips van VeiligheidsNL hebben we nog enkele tips die je kunnen helpen om blessures te voorkomen. Enkele vragen die jij jezelf namelijk moet afvragen als je een hardloper bent zijn:

Draag ik geschikte hardloopschoenen?
Antwoord: draag schoenen die passen bij jouw voeten en looppraktijk. Dit is een goede manier om blessures door hardlopen te voorkomen. Enkele tips zijn, laat je adviseren door een specialist, koop kwaliteit, pas de schoen met je hardloopsokken aan en pas ze aan het einde van de dag. Neem de tijd om de juiste schoenen te vinden.

Draag ik geschikte hardloopkleding?
Belangrijk is dat je kleding draagt die past bij het type weer. Denk aan onderkleding, een hardloopshirt en jack maar ook sokken, handschoenen, een hardloopbroek en lichtgevende kleding in de avond is zeer belangrijk.

Ben ik overal op voorbereid?
Wat doe je als je wilt hardlopen in het donker? Wat doe je als je een blessure oploopt tijdens het hardlopen? En als het juist te koud of te warm wordt om verantwoordelijk verder te gaan? Zorg ervoor dat je goed voorbereid op weg gaat zodat je altijd een oplossing hebt en weet wat je moet doen.

De kans dat je een blessure oploopt tijdens het hardlopen en door het hardlopen is erg groot, namelijk wel 33 procent per jaar. Je kunt er echter voor zorgen dat je veel minder snel blessure oploopt door te doen aan blessure preventie waarvoor we in de content hierboven al een kleine voorzet hebben gegeven. Succes met hardlopen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *