Gewicht verliezen met hardlopen

De meest effectieve manier om gewicht te verliezen is met hardlopen. Gewicht verliezen met hardlopen is wat ons betreft ook verreweg de beste manier van afvallen omdat het o.a. goedkoop is, altijd en overal mogelijk is om ergens te gaan hardlopen en je op elk moment van de dag en met een beetje winterkleding ook in elk jaargetij kunt hardlopen. Meer weten over gewicht verliezen met hardlopen?

Gewicht verliezen met hardlopen

Hoelang moet je hardlopen voordat je eindelijk eens gewicht gaat verliezen? Dat hangt van enkele variabelen af, onder andere je geslacht leeftijd en huidige gewicht en conditie spelen daarbij belangrijk rollen. Maar er zijn wel enkele algemene getallen te noemen waar je houvast aan kunt hebben en die een indicatie geven van het aantal uren hardlopen en het verbranden van vet. Een halve kilo gewicht verliezen staat gelijk aan het verbranden van ongeveer 3500 calorieën. Zoals je misschien weet moeten mannen en vrouwen respectievelijk 2500 en 22000 calorieën tot zich nemen per dag. Zeg dat je een mooie 5 kilo per maand zou willen afvallen, dus ongeveer 1,25 gemiddeld per week dan zou je per week dus rond de 8500 calorieën moeten verbranden wat dus weer gelijk staat aan 1250 calorieën per dag, dit is een behoorlijke opgave en zeker niet zomaar gedaan. Misschien is een lagere hoeveelheid gewicht verliezen met hardlopen wel realistischer maar laten we het bij dit voorbeeld houden.

Je zal dus 1250 calorieën minder moeten innemen dat er binnen komen (een van de redenen dat calorieën tellen ook nuttig kan zijn). Met andere woorden stel dat je dagelijks 750 calorieën minder weet binnen te krijgen aan voedsel dan aangeraden dan moet het resterende aantal calorieën van 500 (1250-750) komen van extra bewegen, 500 calorieën verbranden staat ongeveer gelijk een uur hardlopen. Gewicht verliezen met hardlopen is dus niet alleen maar gericht op het bewegen, gezond eten is ook ontzettend belangrijk bij het afvallen.

Duurlopen en gewicht verliezen

Het kan zijn dat je begint met een slechte conditie, dan is een uur hardlopen helemaal nog niet zo eenvoudig of vaak zelfs nog buiten bereik. Dan is het belangrijk om conditie op te gaan bouwen, je zal dan misschien beginnen met 10 minuten hardlopen en daarnaast misschien lang wandelen maar langzamerhand steeds meer kunnen hardlopen in plaats van wandelen. Probeer mocht je het hardlopen bijvoorbeeld 20 minuten vol houden om dan zeker 40 minuten te gaan wandelen, het liefst meer omdat je zo ook lekker veel calorieën verbrandt per dag. Loop je in een snel tempo dan verbrandt je 33 procent meer vet dan als je in een langzaam tempo loopt. Je gaat pas vet verbranden als je energie reserves op zijn en je lichaam energie gaat halen uit vet om door te kunnen gaan met het bewegen, daarom is het van belang om bij gewicht verliezen met hardlopen altijd minstens een uur te bewegen, meestal begint de echte vet verbranding pas na 45 minuten in het lichaam. Gewicht verliezen met hardlopen is bij uitstek geschikt om lang te bewegen en dus te kunnen afvallen.

Een gedachte over “Gewicht verliezen met hardlopen

  1. Het mooie aan gewicht verliezen met hardlopen is dat het een juiste balans heeft waardoor je na het afvallen niet met overtollig hangende vet komt te zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *